Nie zalecamy nakładania materiałów 2K na 1K, ze szczególnym uwzględnieniem szpachlówek poliestrowych. Dochodzi wtedy do tzw; konfliktu materiałów, powłoka może ulec zniszczeniu.
Kolejną warstwę nakładamy po czasie odparowania i wstępnego utwardzenia poprzedniej warstwy. Jest to zależne od temperatury i wilgotności – ok. 10 min., lub jeśli powierzchnia pierwszej warstwy będzie matowa.
Szlifowanie, możemy rozpocząć po całkowitym wyschnięciu powłoki (w 20°C – ok. 8 godz. lub 60°C- ok. 45min) i wystudzeniu powierzchni (czas zależny od nałożonej grubości powłoki).
Na wszystkie pytania znajdą państwo odpowiedź w kartach TDS umieszczony na stronie www.troton.pl w zakładce danego produktu. Jest to instrukcja użycia i zastosowania każdego materiału.
Po odczekaniu pełnego czasu utwardzania, zmatowieniu przez szlifowanie, odmuchaniu i odtłuszczeniu powierzchni podkładu, podkład Epoxy Primer 10:1 możemy pokrywać wszelkimi farbami dostępnymi na rynku do napraw samochodowych. Jeśli stosujemy farby innego producenta, niż firma Troton, zalecamy wykonanie testu kompatybilności materiałów.
Podkłady epoksydowe są materiałami z kategorii gruntujących. Jeżeli ma on takie zastosowanie, informacja będzie widniała w karcie technicznej TDS podkładu. Najczęściej na metale kolorowe, zalecamy nakładać grunt reaktywny
Nie można zaaplikować podkładu akrylowego na Epoxy Primer 10:1 metodą ‘mokro w mokro’.
Anticorrosive Isolation Primer (podkład przegrodowy) 3:1 marki Inter Troton to w większym stopniu mieszanina wypełniaczy, która poprzez swoją szczelność spełnia rolę zabezpieczenia antykorozyjnego oraz przegrodowego pomiędzy warstwami. Może on być również stosowany w technologii ‘mokro w mokro’, ponieważ czas schnięcia w tym produkcie jest skrócony i wykazuje większą gładkość powierzchni.
Epoxy Primer 10:1 ma lepsze cechy gruntujące. Zabezpieczenie antykorozyjne osiągamy w nim za pomocą żywicy epoksydowej, która jest najszczelniejszym materiałem zabezpieczającym, odpornym na czynniki atmosferyczne, jak i chemiczne. Tzw. ‘epoksyd’ ma jednak dłuższy czas schnięcia oraz większą porowatość powierzchni po natrysku, co uniemożliwia użycie w systemie ‘mokro w mokro’ podczas wykonywania napraw.
Zalecamy dodanie dedykowanego rozcieńczalnika epoksydowego z linii Inter Troton, w odpowiednich proporcjach według karty technicznej TDS produktu.
Czas będzie zależny od grubości powłoki (zaleca się 25-50µm) w systemie ‘mokro w mokro’. Nie powinien być krótszy, niż 45-60 min i dłuższy niż 5 h.
Zalecaną metodą aplikacji jest pistolet lakierniczy. Szczegółowe dane na temat sposobu aplikacji znajdują się w karcie TDS produktu, dostępnej na naszej stronie internetowej.
Podkład epoksydowy 10:1 jest przeznaczony do napraw samochodowych i działa w systemie z farbami nawierzchniowymi. Podkład nie ma zabezpieczenia przed UV i nie powinien być stosowany jako samodzielna ‘antykorozja’.
Do materiałów firmy Troton (także linii Master) stosujemy zawsze dedykowane komponenty zgodnie z kartą TDS. Zarówno rozcieńczalnik, jak i utwardzacz powinny być dobrane zgodnie z technologią produkcji. Do podkładów epoksydowych Master zalecamy produkt Thinner Epoxy Systems w tej samej linii.
Tworzywo ABS może być malowane z zastosowaniem produktu Plastic Primer 1K, należy zapoznać się z kartą TDS umieszczoną na stronie www. Zawsze zalecamy wykonać test przyczepności i kompatybilności materiałów.
Na aluminium (bez wnikania w skład stopu), najlepiej zastosować Wash Primer (grunt reaktywny). Należy jednak pamiętać, że nie możemy na niego położyć szpachlówek poliestrowych, jak również podkładów epoksydowych. Na Wash Primer stosujemy np. podkład akrylowy, dopiero na podkład akrylowy szpachlówkę poliestrową (jeżeli zachodzi konieczność). Można również zastosować podkład epoksydowy.
Po odpowiednim przygotowaniu można położyć Wash Primer (podkład reaktywny), a także podkład akrylowy, lub epoksydowy. Zawsze zalecamy wykonać test przyczepności i kompatybilności materiałów.
W karcie TDS każdego produktu znajdziemy informację, czy jest to stosunek mieszania wagowy czy objętościowy. Mieszanie dwóch komponentów po 100g będzie dotyczyło łączenia wg wagi. Łatwiejsze w użyciu do wymierzenia w warsztacie, są kubki do mieszania lakierów z podziałką, dzięki którym możemy sprawdzać stosunek w mieszance objętościowo. Taka informacja znajduje się również na opakowaniu produktu.
W naszych liniach produktowych mamy bardzo dużą gamę lakierów, które mogą być stosowane w zależności od warunków.
Trzeba pamiętać, że ważnym czynnikiem dla materiału jest zawsze wilgotność oraz temperatura. Średnie wartości dla temperatury oraz wilgotności, w jakich można stosować nasze materiały to; wilgotność na poziomie ok. 75% , temperatura ok. 20°C.
Troton produkuje lakiery bezbarwne od klasy MS, do VHS, a także pełną gamę utwardzaczy i rozcieńczalników, dzięki którym można modelować czasy schnięcia produktu.
Zależy to od typu podkładu. Taka informację można znaleźć w karcie technicznej TDS produktu.
Powyższego lakieru nie rozcieńczamy!
Bazę srebrną rozcieńczamy zgodnie z kartą TDS w stosunku 75 – 100% rozcieńczalnika na objętość bazy, w zależności od rodzaju pistoletu i dyszy natryskowej.
Nie zaleca się aplikacji bezpośrednio na szpachlówki. Szpachlówki należy odizolować podkładem, a następnie pokryć produktem Rangers, zgodnie z kartą TDS produktu dostępną na stronie internetowej Troton.
Minimalna temperatura do aplikacji wszelkich materiałów lakierniczych to 15°C. Wskaźnikiem będzie tu delta wilgotności i temperatury, wyznaczająca punkt rosy. Do określenia tego punktu służą specjalne urządzenia pomiarowe. Jeżeli nie posiadamy takiego urządzenia, powinniśmy przyjąć minimalną temperaturę, w której można aplikować środki lakiernicze właśnie na poziomie 15°C.
Jeżeli stara powłoka nie budzi podejrzeń, co do przyczepności, to po odpowiednim przygotowaniu zgodnie z kartą TDS, możemy ją pokryć preparatem Rangers (przy założeniu, że chodzi o grunt na tworzywa sztuczne). Podkłady akrylowe służą do osiągnięcia odpowiedniej jakości powłoki pod lakiery. W przypadku Rangers nie jest wymagana tak gładka powierzchnia. Jeśli chcemy stworzyć lepsze zabezpieczenie antykorozyjne, zalecamy stosowanie 2K Anticorrosive Epoxy Primer 4:1.
Produkty należy dobierać zgodnie z zapotrzebowaniem pod odpowiednią naprawę.
Wszystko zależy od tego jakiego podkładu użyliśmy.
Zgodnie z zasadą, używamy środków od tych najmniej inwazyjnych do najostrzejszych. Możemy zacząć od zastosowania glinki, jeżeli powierzchnie były zabezpieczane woskami i środkami natłuszczającymi powierzchnię, powinien dać się usunąć. Niestety jako środek dwuskładnikowy chemoutwardzalny, nie rozpuści się żadnym preparatem, który nie uszkodzi zabrudzonego podłoża. Pozostaje usuwanie mechaniczne przez szlifowanie, lub polerowanie.
W przypadku konieczności ponownego malowania powłoki wykonanej preparatem Rangers, przygotowanie powierzchni wykonamy przez szlifowanie do odpowiedniego stanu, opisanego w karcie TDS.
Całkowity czas schnięcia w optymalnej temperaturze wynosi 7 dni. Po tym czasie można przeszlifować starą powłokę do odpowiedniego stanu, następnie malować ponownie. Lakierowanie pod „chmurką” jest bardzo ryzykowne, ponieważ narażamy produkt na działanie środowiska (kondensacja pary wodnej, skoki temperatury), uszkadzając go.
Rangersa można stosować na podwozie, zachowując wskazówki odnośnie przygotowania podłoża na który będzie nakładany. Należy zwrócić szczególną uwagę, czy wcześniej podwozie nie zostało zabezpieczone środkiem na bazie bitumenów. Materiały te nie są kompatybilne z innymi zabezpieczeniami podwozia, należałoby bardzo dokładnie usunąć warstwę bitumiczną, następnie odtłuścić produktem Silicone Remover. Przygotowanie powierzchni jest opisane w karcie TDS produktu.
Zgodnie z kartą techniczną produktu, po ok. 15 min można nakładać kolejna warstwę. Należy pamiętać, że epoksydy są wrażliwe na zmiany temperatury. Spadek temperatury nawet o kilka, od podanych 200C może znacznie wydłużyć czas schnięcia.
W celu uzyskania najlepszego efektu końcowego zaleca się przed nałożeniem podkładu akrylowego bezpośrednio na wyschniętą warstwę Rust Filler, delikatnie przeszlifować powierzchnię miałkim papierem np.; P320 na sucho, następnie usunąć pył (można przetrzeć delikatnie zmywaczem silikonowym) i nałożyć podkład akrylowy.
Nie zalecamy używania środka Remover przez osoby niewykwalifikowane, oraz nie posiadające odpowiednich szkoleń w zakresie używania niebezpiecznych materiałów.