1. Przygotowanie miejsca naprawy oraz jego otoczenie to kluczowy aspekt początku odbudowy uszkodzonego pojazdu, a wynik takiej naprawy zależy od kilku istotnych czynników a mianowicie
- Umyj pojazd przed naprawą
- Dokładnie usuń cały pył, wodę za pomocą sprężonego powietrza
- Temperatura w warsztacie nie powinna mieć mniej niż 18ºC
- Materiały jak ich aplikacja powinny mieć zbliżoną temperaturę do temperatury pojazdu(naprawianego elementu)
- Po przygotowaniu (odtłuszczeniu, szlifowaniu) nie należy dotykać powierzchni gołymi rękoma ponieważ zanieczyszczamy ją różnego rodzaju solami, minerałami, tłuszczami które kryją się w pocie ludzkim.
- Sprężone powietrze winno być czyste pozbawione wody, oleju, stosuj odstojniki, filtry powietrza
- Kabiny lakiernicze oraz strefy powinny mieć odpowiednią przepustowość (sprawdzaj czystość filtrów)
- Do każdych prac stosuj środki ochrony osobistej
2. Narzędzia potrzebne do przygotowania uszkodzonego miejsca oraz materiały ścierne
Narzędzia możemy podzielić na dwie grupy ręczne i mechaniczne
- Ręczne; Bloki szlifierskie płaskie, owalne, dwustronne piankowe, korkowe, plastikowe
- Mechaniczne; Szlifierki rotacyjne, rotacyjno-oscylacyjne o różnych skokach 2,5-3,0 / 9,0-5.0mm, czyszczenie strumieniowo-ścierne.
- Rodzaje materiałów ściernych
- Papiery ścierne, z różnego rodzaju nasypem(węglik krzemu, tlenek aluminium(elektrokorund), elektrokorund cyrkonowy, włókniny ścierne, gąbki ścierne, dyski ścierno-czyszczące (winylowe, tarcze ścierne).
3. Istotnym czynnikiem jest dostosowanie odpowiedniej maszyny oraz materiału ściernego
- Maszyna o ruchu rotacyjnym w połączeniu z tarczą winylową idealnie usunie nam korozję powierzchniową nie naruszając struktury podłoża (stali). Tarcze są dość elastyczne i miękkie.
- Maszyna o ruchu rotacyjnym w połączeniu z tarczą ścierną, które występują w gradacji P24 lub P36 są bardzo agresywne i trzeba bardzo uważać, żeby nie przedziurawić stali oraz jej nie przegrzać.
- Maszyna o ruchu rotacyjnym w połączeniu z dyskiem listkowym(lamelkowym) usunie nam z powierzchni starą powłokę.
- Maszyna o ruchu rotacyjnym w połączeniu z dyskiem szczoteczkowym usunie nam z powierzchni starą powłokę nie ingerując nadmiernie w powierzchnię stali, zarazem dotrze do głębszych porów(działa podobnie jak szczotka stalowa).
Maszynki rotacyjno-oscylacyjne, dzielimy na dwie grupy w procesie przygotowania, zgrubne oraz wykończeniowe.
- Zgrubnych(skok 9-5mm), 9mm używamy do przygotowania powierzchni w pierwszych krokach, np. usuwanie starych powłok, ściąganie starych warstw szpachlówki, podkładów, lakierów. 5mm używamy do szlifowania szpachlówek.
- Wykończeniowych (3-2,5mm), używamy do szlifowania podkładów(akrylowych, epoksydowych) oraz do matowienia powierzchni starych powłok lakierowych lub przygotowania powierzchni pod system polerski.