Szpachlówki – trudno bez nich wyobrazić sobie prawidłowe przygotowanie powierzchni

Szpachlówki – trudno bez nich wyobrazić sobie prawidłowe przygotowanie powierzchni

Naprawa auta powypadkowego to nie lada wyzwanie. Jest to wieloetapowy proces, który odpowiednio przeprowadzony, może generować naszemu warsztatowi lakierniczemu spore zyski. Te z pewnością się pojawią, gdy jakość naprawy będzie dla naszego klienta zadowalająca. Warto więc zadbać o to, by była ona wykonana na najwyższym poziomie, przy użyciu wysokiej klasy materiałów, takich jak: szpachle, lakiery, podkłady i inne akcesoria. Na rynku mamy spory wybór różnorodnych produktów lakierniczych. Obietnice producentów są spore, posiadają w swojej ofercie coraz to nowsze i lepsze warianty.

Pierwsze, co musimy zrobić naprawiając auto

To właściwie ocenić ubytki w karoserii. Na tej podstawie możemy zaplanować zakres niezbędnych prac, które musimy wykonać. Następny etap to przygotowanie koniecznych narzędzi i dobranie odpowiednich materiałów w pożądanej ilości. Produktem, bez którego ciężko wyobrazić sobie jeden z początkowych etapów naprawy to szpachla. To właśnie dzięki niej możemy odpowiednio przygotować powierzchnię karoserii do lakierowania. Z powodzeniem możemy ją używać przy naprawach samochodu zarówno z mniejszymi, jak i większymi uszkodzeniami. Pamiętajmy jednak, że to nie jest magiczny produkt, którym wyczarujemy wybrakowane fragmenty karoserii. Zamiast tego skupmy się na tym, w czym szpachla świetnie się sprawdzi, czyli w wyrównaniu nierówności, które mogły się pojawić podczas spawania czy szlifowania. Przyjmujemy, że bezpieczna warstwa szpachli to maksymalnie 500 µm i zajmować może maksymalnie 15% – 20% powierzchni. Chyba że użyjemy specjalnego produktu z dodatkiem inhibitorów korozji. Wtedy z powodzeniem możemy wypełnić nawet rozleglejsze ubytki karoserii.

Duży wybór droższych i tańszych szpachli

Na rynku mamy duży wybór droższych i tańszych szpachli, których przeznaczenie jest zróżnicowane w zależności od ich właściwości. Dla doświadczonego lakiernika wybór odpowiedniego jej rodzaju nie jest większym wyzwaniem. Często kieruje się on ceną, jednak miejmy na uwadze, że nie jest to najważniejszy parametr. Wiadomo, za ceną zazwyczaj idzie jakość. Ta z kolei pomoże nam uzyskać pożądany efekt. Nie bez znaczenia jest też to, z jakiego materiału jest wykonany element, który chcemy naprawić. W zależności od tego dobieramy takie parametry produktu jak wytrzymałość, twardość, kurczliwości, elastyczność, łatwość użycia itd. Jeden rodzaj szpachli może występować w dwóch wersjach-wypełniającej i wykańczającej. Wpływ na to ma wielość i ilość wypełniacza, takiego jak np. kulki krzemowe. Szpachla może być bardziej miękka, wtedy nadaje się do obróbki ręcznej, natomiast gdy jest twardsza, wtedy najlepiej obrabia się ją maszynowo. Przykładowo, przygotowując błotnik składający się z blachy stalowej, potrzebujemy innego rodzaju szpachli, niż do przygotowania zderzaka plastikowego. Zasadniczo, gdy wiemy z jakim rodzajem korekty mamy do czynienia, możemy dobrać najbardziej pasującą szpachlę. Z pomocą nam przyjdą karty produktów przygotowane przez producentów, które wyczerpująco informują o takich jego cechach jak skład, przeznaczenie czy też sposób użycia. Informacje zawarte w karcie nie mogą odbiegać od prawdy. Natomiast materiały promocyjne i reklamowe skupiają się głównie na zaletach produktu, więc z nich nie dowiemy się np. o trwałości, ograniczeniach w sposobie użycia i zastosowania.

Produktem wykorzystywanym przez lakierników sporadycznie są szpachle jednoskładnikowe. Ich wadą może być to, że po otwarciu muszą być szybko zużyte, gdyż zawartość szybko wysycha. Rekompensuje to jednak fakt, że jest to produkt od razu gotowy do użycia. Inaczej sprawa wygląda z wersją dwuskładnikową, składającą się ze szpachli i utwardzacza. Ten produkt pozwoli nam na wykorzystanie konkretnej ilości, której akurat w danym momencie potrzebujemy. Musimy jedynie pamiętać o odpowiednim dobraniu proporcji masy do utwardzacza oraz o dokładnym wymieszaniu całości. Twardość szpachli ma znaczenie, bo wpływa ona na jej elastyczność. Twardsze wersje będą odpowiednie dla niewielkich powierzchni. Im jednak powierzchnia jest większa, tym bardziej potrzebujemy szpachli elastycznej, którą łatwo będzie się nakładać i szlifować.

Najpopularniejsze szpachle uniwersalne

Najpopularniejsze i najchętniej stosowane przez lakierników są szpachle uniwersalne. Mają różną elastyczność oraz zapewnią nam dobrą przyczepność. Z całą pewnością możemy je nakładać na większość podłoży. Świetnie się sprawdzą w momencie gdy chcemy naprawić drobne i średnie ubytki. Pamiętajmy jednak o zapoznaniu się z kartą produktu. Przed użyciem warto w niej sprawdzić, czy potrzebujemy dodatkowo podkładu, czy możemy nakładać szpachlę bezpośrednio na powierzchnię. Bez względu na to, przed nałożeniem produktu powierzchnię musimy odtłuścić. Jeśli chcemy zlikwidować niewielkie rysy i wgłębienia, to warto nanosić szpachlówkę pistoletem. Ułatwi to nam pracę nad każdym detalem ubytku. Szpachla z dodatkiem włókien szklanych będzie odpowiednia, gdy chcemy uzupełnić obszerne ubytki, miejsca spawów oraz łączenia metali. Ten rodzaj szpachli występuje w dwóch wersjach – wykończeniowej i uzupełniającej. Gdy chcemy nakładać produkt bezpośrednio na stal, szukajmy odmian z dodatkiem inhibitorów korozji. Będą one niezastąpione, gdy naprawiamy pojazdy terenowe i inne, które miały dużą styczność z wilgocią lub zasoleniem. Szpachla z dodatkiem aluminium natomiast przyda się nam, gdy naprawiamy elementy szczególnie narażone na przegrzanie. Charakteryzuje się ona dobrą przewodnością cieplną i odpornością na wibracje. Jeszcze innego rodzaju szpachli natomiast użyjemy do naprawy elementów wykonanych z tworzyw sztucznych i plastików takich jak np. zderzaki. Tego typu produkt, po wypełnieniu rys i wgnieceń, musi zachować określoną elastyczność. Jak więc widzimy, rodzajów szpachli, co niemiara. Jednak odpowiedni research lub po prostu doświadczenie pomoże nam wybrać idealny w danej sytuacji produkt.


Wyjście 
Go to top