Podkłady używane są podczas napraw powłok lakierowanych. Ich rolą jest stworzenie warstwy izolacyjnej pomiędzy powierzchnią a szpachlą oraz między szpachlą a lakierem. Zapewniają też odpowiednią przyczepność pod lakier, a także wyrównują drobne wgłębienia w powłoce, która wymaga naprawy.
Przed nałożeniem podkładu musimy odpowiednio przygotować nawierzchnię. Szlifujemy ją, odtłuszczamy oraz oczyszczamy z rdzy. Dzięki temu powierzchnia metalu będzie odizolowana od warstw szpachli, które będziemy nakładać na późniejszych etapach. Ważne, by o tym pamiętać, gdyż szpachle mają właściwości higroskopijne. Gdy położymy je bezpośrednio na blachę to oprócz tego, że nie zatrzymamy postępującej korozji, to możemy ją przyspieszyć. Kładąc szpachlę na podkład o właściwościach antykorozyjnych, przyczepnych i izolacyjnych z powodzeniem uzupełnimy nierówności i otrzymamy powierzchnię o odpowiednim kształcie. Gdy skończymy szpachlować i przygotowywać podłoże, możemy wziąć się za usuwanie pozostałych pyłów i odtłuszczanie. Otrzymujemy powierzchnię gotową na oklejenie i natryskowe nakładanie podkładu. Każda kolejna warstwa musi być nakładana szerzej od poprzedniej. To sprawi, że do krawędzi naprawionego miejsca podkład będzie cieniowany.
Wspomnijmy nieco o innych warunkach, które musi spełniać nakładana powłoka lakierowana. Przede wszystkim istotne jest, by podłoże było zabezpieczone przed korozją. Wgłębienia muszą być wypełnione tak, by pierwotny kształt był jak najbardziej odzwierciedlony. Efekt ten możemy uzyskać za pomocą szpachli i podkładów wypełniających. Następnie całość powinna pokryć warstwa koloru i ewentualnie dodatkowy bezbarwny lakier. Cała powstała w ten sposób warstwa ma grubość 120-180 µm. Czasami może być to więcej, jeśli są miejsca wymagające szpachlowania. Grubość powłoki fabrycznej jest niewiele mniejsza i wynosi około 100-140 µm. Wspomniana grubość powłok lakierowanych będzie już wystarczającą ochroną nadwozia przed korozją. W takim przypadku możemy już dać gwarancję trwałości na wykonaną naprawę.
Nakładamy go bezpośrednio na podłoże po wcześniejszym szlifowaniu i oczyszczeniu podłoża. Pamiętajmy jednak, że szpachla z włóknem przeznaczonym do tego podkładu charakteryzuje się dość słabą przyczepnością. Pozostałych rodzajów szpachli już nie musimy się obawiać i z powodzeniem możemy je stosować. Gdy chcemy zasklepić perforację podłoża za pomocą szpachli z włóknem lub tkaniną szklaną, to pierwsze co musimy zrobić to usunąć perforację. Następnym krokiem będzie położenie na naprawiany fragment podkładu np. reaktywnego, dopiero potem używamy wypełniacza akrylowego. W przypadku, gdy użyjemy podkładu reaktywnego z podłożem, czyli wash primera poliwinylowego, to nie możemy na niego nakładać szpachli. Nasz wybór wypełniaczy ograniczy się wtedy do podkładów akrylowych. Jeszcze mniejszą ochronę dadzą nam produkty jednokomponentowe, oznaczone symbolem 1K. Zawarte w nich agresywne rozcieńczalniki mogą silnie reagować z podłożem, powodując tzw. ważenie się podłoża.
W pewnych przypadkach możemy użyć podkładów wypełniających poliuretanowych na nośniku wodnym. Pamiętajmy, że zanim je zastosujemy, to podłoże musi spełniać pewne warunki. Chodzi o to, by dobrze izolowało i wypełniało. Wypełniacze o właściwościach antykorozyjnych są szeroko wykorzystywane nie tylko w branży lakierniczej. Używamy ich przecież lakierując chociażby płot, czy zabezpieczając używane w ogrodzie czy warsztacie urządzenia i sprzęty. Wszędzie tam, gdzie jest możliwość eksploatacji na ciężkie warunki, stosujemy dodatkowe zabezpieczenia, by zminimalizować negatywne oddziaływanie otoczenia. Specjalne produkty antykorozyjne są więc szeroko stosowane w przemyśle lotniczym, stoczniowym czy chociażby produkcji urządzeń rolniczych. Podobnie więc w przemyśle motorniczym używane są na wielu etapach produkcji. Możemy więc być pewni o odpowiednim zabezpieczeniu współcześnie produkowanych samochodów. Dawniej rzeczywiście stosowano dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjne takie jak farby i podkłady miniowe. Nie dawały one ani odpowiednich walorów estetycznych ani kolorystycznych, nie wspominając o odpowiedniej gładkości. Współczesne technologie sprawiają, że dostępne teraz produkty mają o wiele lepszą jakość i dają o niebo lepsze rezultaty i bezpieczeństwo. Jest to ważne zwłaszcza przy naprawach aut powypadkowych, chcemy przecież, by jakość i trwałość rezultatu jak najmniej odbiegała od fabrycznych. Kluczowe znaczenie mają tutaj podkłady. Jeśli użyjemy dobrze dobranych produktów zgodnie.